vrijdag 16 september 2011

Zoals Sartre zei..

Zoals Sartre zei
de hel dat zijn de anderen
de anderen voor mij
zo zeg ik zoals hij zei
een hel dat zijn anderen
anderen voor mij.

Zoals Sartre zei
de hel dat zijn de anderen
de anderen voor mij
zo zeg ik zoals hij zei
een hel dat zijn anderen
anderen en jij.

Zoals Sartre zei
de hel dat zijn de anderen
de anderen voor mij
zo zeg ik zoals hij zei
een hel dat zijn anderen
ik voor anderen
anderen voor mij.

-
Ik ben geen existentialist. Laten we dat even vooropstellen. Ik denk alleen dat we elkaar het leven ongelofelijk zuur kunnen maken. (Hel is dan weer erg overdreven, maar uiteindelijk denk ik dat hel ook inhoudt dat je aan jezelf overgeleverd bent - zonder enige persoon om je te troosten, alleen maar personen om je te kwellen - wat hier op aarde misschien wel lijkt te bestaan, maar alleen volgens onze visie. Meestal is er nog iemand die van ons houdt. In werkelijkheid kan het altijd erger). Omdat ik niet geloof dat 'de hel' de anderen zijn (want 'de hel' is het gruwelijkste wat bestaat) heb ik er 'een hel' van gemaakt. En zelfs dat was dus uitermate overdreven. Ik twijfel zelfs of je het zo mag zeggen - maar Sartres uitspraak fascineerde me toch! - en nee, ik moet geen filosoof worden. Dat weet ik ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten